De Tafelberg

28 oktober 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Gisteren was het bewolkt, dus vandaag maar uitkijken naar mooi strak weer. Om half 8 kijkt Jan al het raam uit en...... ja hoor, het is strak blauw!! Vandaag gaan we dus naar de Tafelberg. Moet een geweldig uitzicht zijn.

Met de auto naar de kabelbaan en dan naar een hoogte van ruim 1100 m. En het was op dat moment dus al geweldig. We zagen de wolken in het dal boven de zee en rond de bergen. We gingen hoger en hoger en kwamen boven het wolkendek uit. Een deken van wolken ontluiken zich. Of we in een vliegtuig uit het raam kijken.

Bovenaan vallen we van de ene verbazing in de andere. Het zicht is geweldig, We kunnen kijken naar Noordhoek (strand) en naar Hout Bay, waar we al wat gedronken hadden) De wolken liggen zo mooi stil rond de bergtoppen. Dan wordt je klein als je beseft dat je hier mag lopen in deze mooie natuur.

Jan moest wel even wennen aan de dikke kuiten van Loesje. Een echte backpacker hoor, zo in haar wandelschoenen. Over zijn kuiten maar niet gesproken!!

We hebben een heerlijke wandeling over de Tafelberg gemaakt. Bij de kabelbaan en restaurant is alles nog netjes afgezet met hekwerk en touw, maar het grootste gedeelte kan je zo van de berg aflopen. Best wel gevaarlijk...... We hebben het gevaar maar niet opgezocht en zijn van de rand weggebleven...... hi....

Maar natuurlijk moesten we een klein beetje ' gevaar'  opzoeken. Er lag een prachtige uitdaging, namelijk abseilen vanaf de Tafelberg. Ruim 100 m. Dat hoef je maar één keer aan elkaar te vragen en het antwoord is dan:... JA gaan we doen !!

Dus de stoute schoenen (Loes had ze al aan) aangedaan en het harnas aangetrokken. Tegelijk naast elkaar naar beneden gegaan.... en halverwege viel de bergwand naar achteren weg, zodat we ook een 'helikopter-afdaling' moesten maken. Een geweldige ervaring. Tussen hemel en aarde hangen op een hoogte van nog 1000 m.

De ervaringen waren prachtig. Maar beneden aangekomen, moesten we wel weer omhoog lopen. Vol in het zonnetje en met een half flesje water!! Het luie zweet kwam eruit. Goed voor het lijf. Dus enigszins afgezien en voldaan boven gekomen. Daar wachtte ons een heerlijk koel drankje..... water!! We zijn goed bezig zo!!

We wilden eind van de middag nog naar Robbeneiland, maar bij de haven aangekomen, bleek dat de tour tot 4 uur was. Op ons horloge was het toen al over vijven!! Ja.... morgen maar kijken. Maar we waren toch nu in de haven en bezochten Victoria Halls. Daar wel een heerlijk Belgisch biertje genomen en een wit wijntje. We vonden dat we het verdiend hadden na zo'n daagje Tafelberg.

Natuurlijk wilden we nog wel een mooie ondergaande zon meemaken, maar we waren wat te laat met eten klaar. Geen zonsondergang vandaag. We reden nog wel even de berg op en hadden een geweldig uitzicht over de stad bij nacht. Wat een lichtjes!!! allemaal kaarsjes voor ons. Romantisch !!!

Morgen gaan we naar het weeshuis!! We kijken ernaar uit !!